|
Rodzaje linii mody
Najważniejsza w modzie jest linia odzieży. Każda moda
ma dwa nurty: jeden dotyczy ogólnej linii odzieży i ten utrzymuje się
bardzo długo, drugi zaś przynosi sezonowe nowości. Dlatego obok podstawowych
wariantów linii mody jest wiele linii pochodnych od podstawowych.
Aby można było skrótowo określić linie mody porównuje się je do form
geometrycznych albo liter. I tak mamy linię prostokąta, trójkąta, linię
"X", owalną, oraz linię kloszową.
Linie mody mają wiele nazw np.: tuba, worek, kropla wody, jajko, bombka,
kielich kwiatu, linia "A", linia "H", linia "T",
linia "O" itp.
Linia
T
|
|
Linia "T", jest wariantem linii
prostokąta. Wykształciła się w latach 1908-1914.
Kształt linii "T" podkreślało szerokie rondo kapelusza,
obecnie jej kształt również podkreśla kształt kapelusza oraz szerokie
kołnierze lub bufiaste rękawy do wąskiej sukienki.
Aby w ubiorze pojawiła się linia "T" należy założyć żakiet
z grubymi poduszkami oraz bardzo wąską spódnicę tzw. "tubę". |
Linia
prostokąta
|
Linia prostokąta, inaczej zwana linią "prostą" jest
często obecna w modzie. Pojawiła się w XX wieku, w latach dwudziestych,
w stroju chłopczycy. Linia ta wprowadziła chłopięcą sylwetkę o
małym biuście i wąskich biodrach bez zaznaczonej talii. Początkowo
linię tę stosowano do ubiorów dwuczęściowych. Żakiety miały spadziste
ramiona, a spódnice były zupełnie proste i nieco dłuższe od noszonych
zaraz po wojnie. Po wojnie linia ta została ponownie wylansowana
w 1949 roku przez Diora. Noszono wówczas proste sukienki koszulowe,
bez rękawów, o wydłużonym dekolcie, ozdobionym długim sznurem
perełek, owiniętych wokół szyi i spadających poniżej talii.
|
|
|
Linia "prosta" jest jedną z
najmodniejszych linii. Pojawia się w projektach ubiorów prawie wszystkich
projektantów mody współczesnej.
Charakteryzuje ją brak wyraźnie zaznaczonej talii, ubiory są luźne,
swobodne, opływające ciało.
|
Linia owalna
|
Linia owalna jest kolejną, często występującą
linią w modzie. Pojawiła się ona w 1913 roku pod postacią elipsy-wrzeciona,
poszerzonej poniżej bioder, a zwężonej górą przez zastosowanie małego
kapelusza i dołem poprzez spętanie nóg wąską suknią. Nawiązywała
do mody końca XIX wieku. Suknie o tej linii były bardzo kobiece
i przypominały nieco modę z czasów impresjonistów. Najbardziej charakterystyczną
cechą tej linii było poszerzenie sukien na wysokości bioder, zwężenie
ich u dołu i drapowanie. W ten sposób sylwetka sprawiała wrażenie
zaokrąglonej.
Rozwój linii owalnej przypada na lata 1957/1960, kiedy to weszły
w modę obfite marszczenia na biodrach, przy równocześnie zwężonym
dole. Przyjęła wówczas kształt "beczki". Szyto wtedy spódnice
z klinów odwróconych szerszą częścią do góry. Podobny efekt uzyskiwano
podpinając dół do góry.
|
|
|
Obfite fałdy na plecach i fantazyjny
krój nadawały całości ubioru linię owalną zwaną "jajkiem",
a po pewnym czasie linią "kropli wody". Uzyskała ona wówczas
maksymalną szerokość na linii dołu.
W ubiorach współczesnych linia owalna jest szczególnie widoczna
w fasonach ubiorów wierzchnich, zwłaszcza kurtek.
|
Linia
trójkąta
|
Linia trójkąta, zwana również linią kloszową,
której początków można dopatrywać się od 1916 roku. Sprowadzała
się ona wówczas do dwóch trójkątów, zwróconych podstawami do dołu.
Klosz linii podkreślały spódnice marszczone lub układane i dół żakietu
odstający od bioder.
Po drugiej wojnie światowej linię kloszową wylansował Chrystian
Dior w 1947 roku. Nawiązywała ona wówczas do ubiorów z XIX wieku
stwarzając zarys sylwetki kobiecej o małej głowie, z wyszczupleniem
górnej partii i bardzo długiej, szerokiej spódnicy.
Charakterystyczne cechy linii kloszowej to wyraźnie zaznaczone rozszerzenie
dołu poprzez zastosowanie różnego rodzaju spódnic marszczonych lub
układanych. Kształt linii "trójkąta" uzyskiwano również
dzięki odpowiednim tkaninom. |
|
Linia "X"
|
|
Linia "X", czyli linia dwóch
trójkątów zwróconych do siebie wierzchołkami. Występowała szczególnie
w latach powojennych. Środkiem kompozycji był punkt zbieżny wierzchołków
trójkątów znajdujących się na linii pasa. Kształt linii nadaje się
poprzez poszerzenie ramion, często za pomocą specjalnych usztywnień
i rozszerzenie ubioru na linii dołu.
|
Charakterystyczną cechą tej linii jest
bardzo wyraźne zaznaczenie linii talii poprzez odpowiednie cięcie
oraz zastosowanie szerokiego paska. |
|
Linia "A"
|
|
Linia "A", jest pochodną linii
trójkąta - wąską u góry i maksymalnie rozszerzona dołem. Ubiory
tej linii przybrały kształt rozwiniętego "kielicha kwiatu",
kloszując się poniżej bioder, a nawet od połowy uda.
Od roku 1958 rozpowszechnił się ubiór poszerzający się od ramion,
którego długość została znacznie zmniejszona. Była to linia "trapezu".
|
"Trapez" wykonano z tkanin
sztywniejszych w celu utrzymania odpowiedniej szerokości dołu. Spódnica
była układana lub marszczona. |
|
Linia
"H"
|
|
Linia "H", pojawiła się w latach
1954/55, była nowym wariantem linii prostokąta. Do linii "H"
należały przede wszystkim tuniki, które utrzymywały się w modzie
ostatnich kilkudziesięciu lat. Tuniki sięgały poniżej bioder lub
nawet do kolan, a wkładano je na plisowaną spódnicę, której widoczny
był zaledwie dolny fragment robiący wrażenie falbany. |
Opracowała Jadwiga Waleczko
nauczyciel przedmiotów
zawodowych o kierunku odzieżowym
|
|